Media


Informatiemaatschappij.

We leven met zijn allen in een maatschappij die niet alleen snel veranderd, maar ook wel heel individualistisch aan het worden is.

Wat wij als informatie over ons heen gestort krijgen. Via veel verschillende media is natuurlijk ongelooflijk. Die informatie bereikt ons ook héél erg snel. Via tv, radio, kranten, weekbladen en niet te vergeten het fenomeen ‘internet’ worden bergen informatie over ons uitgestort.

En tussen die enorme hoeveelheid informatie kan je wel eens wat filteren wat met ons en over onze groep gaat.

Soms een piepklein stukje in een krant waarin het onderwerp bedplassen bij oudere kinderen behandeld. Of een recensie over een website die niet alledaagse informatie bevat (wat DiaperDude eens is overkomen). Op radio de verschillende gezondheidsmagazines die allerlei onderwerpen naar voren brengen en een enkele keer ook seksualiteits probleempjes behandelen. Op tv waar verschillende programma’s wel eens aandacht hebben besteed aan het ‘luierfenomeen’. Alleen over de aanpak en uitvoering verschillen dan de meningen zeer. Programmamakers die vertellen dat ze een controversioneel probleem bespreekbaar gingen maken. En toeschouwers die het allemaal maar wat prachtig vinden om te zien hoe andere mensen(aapjes) ten onder gingen of dreigden te gaan aan de spot en hoon van de presentator en het publiek. Niet altijd leeft er het idee dat deze programma’s echt nodig zijn om een taboe weg te nemen. Eerder geeft het vaker de indruk dat de bestaande vooroordelen alleen maar worden versterkt.

Tja en dan natuurlijk de vraag, hoe gaan we daar nu mee om.

Dat zal héél verschillend zijn. De ene mens is gelukkig nu eenmaal de andere niet. Dus lijkt mij dit een mooie intro om het blok media in te leiden.


Terug